Pátrejte po příbězích
Přestože veřejná prostranství dennodenně využíváme či jimi procházíme, často nám jejich minulost zůstává skryta. Přitom osobní prožitky a vzpomínky jsou pro vytvoření vztahu ke konkrétnímu místu zásadní. Oživte historii a zapojte děti i pamětníky do poznávání místa, které by mělo v budoucnu projít úpravami.
Cíl aktivity
- Podpora utváření vztahu veřejnosti k místu
- Podnícení zájmu veřejnosti o projekt
- Zajištění informovanosti o projektu
Věková skupina
- Dospělí
- Senioři
- Děti
- Studenti
Příklad realizace
Vyhlaste skrze media (místní tisk, web, letáky apod.) záměr získat vzpomínky a příběhy spojené s prostorem, jehož úpravu plánujete. Oslovte zejména místní školy, domov pro seniory či seniorský klub a neziskové organizace. Aktivitu můžete pojmout formou soutěže a získané nejzajímavější příběhy odměnit. V takovém případě doporučujeme rozdělit soutěžící do věkových kategorií. Na soutěž je možné navázat výstavou příběhů. Vzpomínky lze také otisknout ve zpravodaji města. K upoutávce soutěže nezapomeňte doplnit základní údaje o projektu pro zajištění informovanosti.
Zadání je vhodné uvodit základními dostupnými údaji o území. Např.:
„Lesopark na ostrově byl založen už před 1. světovou válkou. Za první republiky se stal centrem společenského dění v Sušici. Později po válce začal lesopark kvůli chybějící údržbě chátrat a dodnes ožívá především díky aktivitě místních nadšenců.“
Dále můžete navázat otázkami, které přiblíží, co chcete o místu zjistit:
„Jaké máte vzpomínky na Santos z dětství? Byli jste u toho, když byl ostrov pojmenován jako Santos? Co jste na ostrově zažili? Na co nechcete zapomenout? Jak ostrov kdysi vypadal? Jaké místo máte na ostrově nejraději a proč? Pomozte nám doplnit minulost Santosu. Zajímají nás vaše osobní příběhy!“
Příběhy ze zmíněného lesoparku na ostrově Santos pomohla odkrýt soutěž „Santos Story“, kterou jsme uspořádali v Sušici. Přečtěte si jejich ukázku. Originální literární a výtvarné práce vytvořily děti ze základní školy v Kamenickém Šenově, které pátraly po tajemství vynálezce kdysi žijícího v místě dnešního parku. Jeho jméno skrývá hra, která je součástí informačního systému. V Litomyšli se stal historický průzkum, který realizovaly žákyně základní školy, jedním z podkladů pro architektonickou soutěž.
Zadání je možné přizpůsobit také pro vytvoření smyšlených příběhů. Účastníci mohou zpracovat pohádku, vymyslet příhodu, kreslený komiks či například divadelní hru odehrávající se v daném místě. Inspirujte se soutěží, kterou jsme uspořádali v rámci obnovy parku Alejka v Broumově.
Závěr
V rámci této aktivity či soutěže dochází k propojení generací. Děti vedené například svými učiteli ve škole navštěvují místní pamětníky a sbírají od nich vzpomínky. Oživují se tak lidské příběhy a místo přestává být pro lidi anonymním prostorem bez osobní historie.
zpět na seznam verze pro tisk

Exkurze: Kvalitní veřejný prostor – vize, koncepce i praxe města Litomyšl
Jak proměnit veřejný prostor tak, aby ho lidé milovali? Jak zajistit jeho kvalitu? A v čem vlastně spočívá kvalita veřejného prostoru? Napadají vás při pohledu na prázdný park ve vašem městě podobné otázky a máte jako zástupce města možnost udělat něco pro jeho oživení? Pak se s námi vydejte do Litomyšle na exkurzi zaměřenou na veřejný prostor.

Cesta parkem
Záměrem akce je oživit veřejný prostor ještě předtím, než se začne s jeho projektováním a úpravami. Účastníci se seznamují s územím i projektem a zábavnou formou objevují nové možnosti využití stávajícího místa. Akce je současně příležitostí, jak získat od lidí podněty pro obnovu – umožněte jim vyjádřit, v čem vidí pozitiva, negativa území a příležitosti či hrozby pro jeho změnu.

Vyfoťte místo před proměnou
Smyslem aktivity je zachytit vztah obyvatel města ke konkrétnímu místu, jeho atmosféru, zákoutí, ale i život jeho návštěvníků před proměnou, a to formou fotodokumentace. Záběry místních obyvatel poskytnou pohled uživatelů prostoru a mohou odkrýt místa, která zůstávají ostatním uživatelům, méně častým návštěvníkům či architektům skryta.